SEKSI ADA PAKWE. MUSLIMAH TAKDE PAKWE?

Assalamualaikum warahmatullah.
Salam Ukhuwah Fillah Abadan Abada, In shaa Allah. Jum mencari redha Allah :>


Okay. Adam dan hawa. Awak jangan cakap macam ni:

"Adam, jaga lah hawa" "Siapa Adam? Siapa Hawa? Aku kenal ke?"

Nanti ditanya kat akhirat kalau awak tak kenal siapa mereka. Saya ada nampak tweet tu, dia tanya siapa adam dan hawa. Sedih :'/ Remaja melayu, Islam pula tu. Hmm..

Okay, lari dari tajuk. Macam biasa lah. Di twitter masih ramai lagi twitpemes yang seksi meksi dan hot meletop. Hmm bukan nak marah, bukan nak kutuk. Tapi sebagai saudara sesama Islam, kita wajib tegur mereka yang ada buat salah. Tak salah nak tegur, tegurlah dengan cara. Cara yang betul. Jangan dengan maki hina dan sebagainya.

Okay tengok tajuk. SEDIH KE?

Macam ni lah ceritanya. Bila dia seksi, bila dia free hair, bila dia hot dan popular, DIA ADA PAKWE. 

Hm hmm hmm. Macam mana tu ek? Awak jealous ke dia ada pakwe? JANGAN.
Jangan jealous. Okay? Awak muslimah, awak jaga aurat, awak kekalkan identiti awak tu. Jangan sebab awak jaga hak sebagai wanita Islam, nampak dia yang seksi meksi tu ada pakwe, awak pun berubah jadi macam dia. Alasan sebab?

NAK PAKWE.

Haih kemon lah kemon. Jangan duk sibuk sangat fikir pasal benda ni. Memang setiap manusia kena usaha mencari jodohnya, tapi sabar sabar lah kalau ye pun. Tak salah. Tak salah pun nak fikir pasal cinta. Tapi jangan terlalu berlebihan.

Ingat lah awak, LABUHKAN CINTA KITA KEPADA SANG PENCIPTA. Terlebih dulu.

Bukan nak kata apa lah. Tapi dalam COUPLE ni kebanyakannya tak kekal. Ya, dah banyak kita nampak. Sebab apa? Awak tahu sebab apa?

Sebab......Allah tak meredhai hubungan kita di dunia yang CINTAKAN MANUSIA tapi LUPAKAN DIA. Sebab tu lah, kita doa banyak mana pun duk harap kita kekal dengan kekasih kita, kalau Allah tak redha, perkara tu sia sia :')

Sabda Rasulullah:

 "Cintailah manusia biasa sahaja. Jangan terlalu cinta kerana satu hari nanti dialah orang yang kamu benci. Dan jangan terlalu benci kerana dialah yang kamu cinta satu hari"

Sebab tu,toksah lah duk cinta sangat. Takut dia yang kita benci nanti. Toksah benci sangat pulak. Kut kut dialah jodoh kita nanti.

Awak, oh awak.
Bukan senang tau kita nak kahwin ni. Ramai yang kata:

"Nak kahwin lah. Aku nak kahwin eee tak sabarnyaaaaa!"
(Situasi ni selalunya antara kawan kawan kita. Sedang borak2 hehe)

Apa yang kita cakap waktu tu, SATU KEINGINAN. Tapi tanpa NAWAITU yang betul.
Awak, nak kahwin, nak nikah bukan kita WAJIB COUPLE pun. Bukannya Allah kata:

"Sesiapa yang mahu bernikah, hendaklah ia bercouple dahulu."

Takde kan kan awak? Dah tu kenapa sibuk nak couple lagi? Tak payah tak payah. Okay? No need :')
Sabar okay sabar. Satu hari kalau Allah nak bagi, dia akan bagi yang lebih baik dari yang awak suka tu (CRUSH).

Dan.....
Tak salah sebenarnya nak bercinta. Yang sahihnya, COUPLE TU HARAM. Kalau awak nak bercinta kerana Allah, isokay ^^ Asalkan awak cinta Dia, Rasulullah dan para sahabat dan family awak dulu. Awak jangan lah macam ni:

"AKU CINTAKAN KAU SEORANG. TIADA YANG LAIN AKU CINTA DARI KAU SEORANG"

Eh apa kena tu? :O Hahaa hambarnya ayat ayat orang bercouple ni kan? Janji janji manis yang susah nak ditepati. Sebab apa tak mampu ditepati? Sebab takde redha dariNya :) TAKE NOTE.

Lain lah kalau, awak bercinta KERANA ALLAH. 

Macam ni contoh situasi:

1. Awak, jangan terlalu suka dan cintakan saya. Saya tak mampu berjanji untuk cintakan awak sepenuh hati sebelum kita sah dimata semua orang. Niatlah awak, kita saling mencintai keranaNya.

2. Kenang daku dalam doamu. Kita tak payah jumpa tau, tak payah dating dating tau. Awak doakan saya, saya doakan awak. Okay? (Hah ini cun)

3. Awak, tutup aurat, jaga iman, jaga hati, jaga diri, jaga mata. Awak tahu kan zina tu boleh jadi bila bila masa je? Saya harap awak dapat jaga diri sebagai hambaNya. Saya sayang awak, sebab tu nasihat :)

4. Bila keluar rumah baca doa, bila nak buat apa-apa baca bismillah. Ingat Allah ada tengok awak setiap masa. Jangan tersilap langkah.

5. Dah masuk waktu, jum solat jum awak.

6. Jaga lah diri awak macam mana awak jaga saya di setiap ucapan dalam doa awak. Semoga Allah kabulkan doa kita yang jauh ni. Aamiin.

Ya Allah, aku masih menunggu cinta manusia dariMu. Hadirkanlah ia bila mana Kau hendak ianya hadir kepadaku :')

Nampak tak situasi kat atas tu? Subhanallah... Indahnya jika bercinta kerana Allah.

Sesungguhnya orang-orang yang saling mencintai, kamar-kamarnya di syurga nanti seperti bintang yang muncul dari timur atau bintang barat yang berpijar. Lalu ada yang bertanya, “siapa mereka itu?, “mereka itu adalah orang-orang yang mencintai kerana Allah. 
(Hadith Riwayat Ahmad)

See? Tak rasa nak macam tu ke awak? Apa lagi. Yang bercouple tapi asalnya takde niat kerana Allah, ubahlah. Ini kalilah ubah ^^

Eh tak masuk politik pun lah, Sesuai lah tu dengan entry kali ni. 

UBAH! INI KALILAH!

Haaa. Azzawajalla. Kalau sekarang ni awak sedang bercouple, tanpa niat yang betul. Berhentilah awak. Beritahu kat dia:

"Awak, lepas kan saya, saya lepaskan awak untuk masa sekarang. Bukan tak cinta, bukan tak suka dan bukan sebab bencikan awak. Tapi kita serahkan hati masing-masing kat Allah dulu. Saya tunggu awak, awak tunggu saya. Cuma sekarang saya sedar, kita couple terlalu banyak dosa saya dan awak buat tanpa kita berdua sedar. Saya harap, awaklah jodoh saya satu hari nanti. Ingat ni awak, Innallaha maana. Allah ada untuk awak, dan saya"

Hah macam tu lah gayanya. Bukannya PUTUS DI TENGAH JALAN. Tapi sebab tanggungjawab sebagai seorang yang sentiasa ingat kat Allah.

Kalau dia tak dapat terima, menangis, merayu nak couple lagi. Awak jangan terlalu lembut hati untuk memberi balik hati awak kat dia. Sebab.... Awak dah serah hati awak kat Allah. Mana boleh ambil, selagi Allah belum izinkan. Sabar lah wahai hati :')

Jangan sedih. Jangan meratap pemergian MANUSIA. Manusia hilang, pasti akan berganti. Tapi kalau Allah terus takde dalam hati awak? Tiada yang dapat ganti cinta Allah. MasyaAllah :'/

Ingat lah sahabat, bukan Allah rampas apa yang awak ada kat dunia. Pakwe awak, makwe awak. Dia tak rampas. Tapi dia pinjam sekejap. Dia pertimbangkan siapa yang terbaik buat awak. Sedarlah, dari kita dalam rahim ibu kita lagi, jodoh kita dah tertulis. Nak atau taknak. KITA TUNGGU. Ya? :)


Semoga awak dan awak dan awak yang membaca, yang masih couple, tidak bercinta di jalanNya, timbul sedar dalam diri. Ingat, kita hidup cuma sekali. Jangan pernah sia-siakan hidup kita yang sementara sebab kita sebenarnya seorang musafir yang mempunyai satu hala tuju, satu destinasi. Iaitu SYURGA ALLAH.


Salam sayang dari saya.
Wallahu a'alam///