Nak lawan kena kuat

Bismillahirrahmanirrahim.
Dah lama sangat aku rasa tak update blog. Walaupun agak berhabuk, tak apa aku nak buat juga entry baru. Kali ni aku nak cerita pasal lawan.


Aku tak maksudkan gaduh.
Aku tak maksudkan telagah.
Aku tak maksudkan pecah belah.


Lawan yang aku maksudkan kan ni.
Jihad.
Jihad menentang segala yang Allah murka.


ok aku bagi contoh paling dekat.
Dan memang aku nak cerita pasal ni pun.
Lawan tentang cinta.
Cinta manusia.


Cinta tu fitrah manusia.
Aku admit tu.
Takde siapa boleh lari dari cinta ni.
Pergi jauh mana pun belum tentu kita dapat lari dari cinta.
Cuma, macam mana kita handle cinta yang datang tu.
Tu, ujian.


Jangan tipu aku kalau kau kata kau tak pernah bercinta. Ok lah tak pernah bercinta, pernah kan rasa nak bercinta? Pernah rasa nak berkasih sayang? Pernah kan? Haa jangan menipu kalau takde rasa apa apa. Lagi lagi syabab.


Semua. Semua orang ada rasa nak cinta manusia.
Tapi kan, tak semua mampu handle cinta yang Allah datangkan tu.
Kebanyakan daripada kita, tergelincir.
Mungkin salah cara.
Dan mungkin salah kita. Berdua.
Eceh kau dan aku lah ni kononnya.


Seriously, kalau dah bercinta. Memang kita akan diuji. Macam macam Allah uji sampaikan kita buta. Leka sangat duk layan ajnabi sampaikan ujian apa yang Allah datangkan tu kita tak perasan. Teruk kan?


Of course, bila kita dah mula sayang ajnabi. Cinta Illahi memang kelaut. Kalau ada pun yang ikut syariat jalan lurus je ada lah boleh kira satu dua tiga dalam dunia ni.


Sedih, bila kita utamakan ajnabi daripada Tuhan sendiri. Sedih kan? Kadang kan, sampai satu tahap kita semua bangga ada kekasih kat dunia. Bangga tahap memang dah gila sampai tayang kat instagram twitter facebook sekalipun.


Kau bayangkan. Kalau sebelum fenomena hijrah ada kat malaysia ni, ada tak isu isu macam ni naik? Ada tak orang kita duk cerita duk kisah pasal agama?


Takde.


Cukuplah dulu zaman aku ber facebook. Lalai gila lah aku cakap kan. Sampai kan hampir 99.99% pengguna fb semuanya tak jumpa Tuhan. Semuanya masih duk happy happy menari tiang macam Allah tak wujud. Aku sendiri dulu tersungkur.


Fenomena dulu dan sekarang lain. Lain sangat.


Sekarang pun, masih ada yang belum diberi hidayah Allah untuk berhijrah. Cuma semakin ramai dan meningkat sahaja populasinya.


Kalau dulu aku letak gambar hello kitty sebagai dp. Orang kutuk weh. Orang bash. Dihina dicaci kenapa letak gambar kartun tunjuklah identiti jangan fake. Yes, aku kalah, aku letak gambar sendiri.


Kalau sekarang? Orang mencari mengorek siapa si misteri disebalik gambar anime ditwitter. Yang meletakkan gambar sendiri dipertikai itu ini.


Aku tahu, sebab aku dah rasa. Kau pun sama kan?


So, as time flow. Kita pun kena follow aliran masa tu beb. Bayangkan, duk seronok bercinta hu ha hu ha kat laman sosial berpapa mama tiba tiba kau putus. Kau meroyan tak rasanya? Ok lah tak meroyan pun confirm yang sana kutuk sini yang sini kutuk sana. Kan?


Alah jangan tipu aku. Aku tahu.


Masa putus tu, kau ada fikir Allah? Kau ada terfikir sebab apa semua ni jadi? Sebab apa kau boleh putus? Sebab.


Kau lebihkan cinta kepada manusia lebih daripada Dia.


Malang sangat kan, bila kita diuji Tuhan hanya dengan kehadiran cinta manusia lepas tu kita jatuh gaung sama sama.


Katanya till jannah. Tapi jahannam.
Katanya ukhuwah fillah. Tapi nafsu sendiri pun kalah.
Huih, parah.


So, macam malas nak tarbiyah banyak banyak. Cukuplah untuk kali ni. Test menaip dalam phone. Sebab selama ni guna laptop kan.


Semoga aku. Kau. Dia. Tak kisah lah siapa siapa pun yang namanya Islam dalam hati. Change. Anggaplah bila kau bertemu tu kerana Allah. Berpisah pun kerana Allah. Lumrah hidup memang ada jumpa memang ada pergi.


Alah jangan risau. Doa ada. Benda tu paling kuat nak hubungkan korang berdua. Tak payah mesej benda merepek macam sebelum ni korang buat. Ada benda penting, mesejlah contohnya bisnes ke cececeh. Hah contoh.


Tembak dengan doa. Bukan dengan riffle.


Aku harap nota yang sedikit ni mampu buka sikit lah mata kita semua yang hampir kabur dan buta dengan cinta manusia. Moga moga, aku kau kita semua dapat kekuatan untuk lawan nafsu masing masing dalam melayan ajnabi.


Sebab tu aku memilih untuk anonymous. Tak dikenali, sendiri. Mungkin aku pernah jatuh tapi aku cuba lari dari percampuran ajnabi macam sebelum ni. Ya, skater memang akan bercampur. Lainlah kalau skate suka suka belakang rumah. Tapi sebenarnya aku sedar, skate sendiri lagi memuaskan hati. So, i follow His path. Alhamdulillah sekarang bebas berskate seorang diri tanpa percampuran ajnabi 😊


Aku tahu blog aku banyak cerita pasal cinta. Sebab cinta lah isu hangat budak budak zaman sekarang. Semoga kuat ya semua! Hilang manusia pasti berganti. Jangan risau deh! LAWAN!


Wallahualam.