Mudah dan Menarik.

Assalamualaikum adik manis abang kacak bergaya. Sihatkah tubuhmu harini? Moga urusan kalian dipermudah. Aamiin.

Ok. Here we start. Selalu buat entry pasal isi2 dakwah dan ke arah muhasabah diri. So sekarang nak share benda mudah, menarik, comel.

Hehehehe. Guess what? Ok

BAHASA ARAB.

Uuuu susahnyaaa :O
Uuuu tak best.
Uuuu tak seronok tak comel.
Bahasa Inggeris juga comel best menarik.

Sorry bro. Sorry kak.
Gua tak reti sepiking. Hihihi.

Cuba belajar. Sikit pun ok lah.
Bukan terus nak borak2 dengan kawan tiap hari bahasa arab. Tapi cuba belajar.

Nah. Have a look.
Jom belajar!

Ma ismuka/ki? (siapa nama awak?)
jawab lah "ismi (nama sendiri)"

Maazaa 'amalu (awak kerja apa?)

Namaz me syifa' he (Solat menyihatkan tubuh badan)
ni bahasa urdhu. Tu macam pelik sikit dengar. Haa banyak sebenarnya.

Aina tadrus? (Belajar kat mana?)
Ana adrusu fil madrasah. (Saya belajar kat sekolah)
nak tambah nama sekolah tambah je.

Adrusu lughatul arabiyah. (saya belajar bahasa arab)

Ana uhibbul lughatul quran. (saya suka bahasa quran)
Maksudnya saya suka bahasa arab lah sebab bahasa quran kan bahasa arab :)

Min ayyi balad? (Duduk/asal mana?)
Ana min malizia aidhan (Saya pun dari Malaysia jugak)
Kalau hang lahir dari Kelantan ke Perak ke boleh je tukar.

Hal yumkinuni an ata arafa alaika? (Boleh kenal dengan awak tak?)

Ana tolib, wa anti? (saya student, awak pulak?)
Kalau lelaki tukar lah Ana tolib, wa anta?

Marhaban (Selamat berjumpa/bertemu)

Ana masrurun iddan bittaaruf bik (Saya gembira sesangat jumpa dengan awak)

Hal yumkinuni an as'al? (Boleh tanya tak?)

Jazakumullahu khairan (Semoga Allah membalas kamu dengan kebaikan yang setimpal)

MasyaAllahu tabarakallah (Atas kehendak Allah juga diberkatiNya)

Tasharafna (Saya gembira jumpa awak)

Ana farhan bimuqabaltikum (Saya gembira jumpaawak/kamu semua)
Memang banyak.Pelbagai. Pilih mana satu. Semua boleh. Bahasa arab memang boleh guna mana mana maksud tetap sama.

Nahnu masruurun (kami pun gembira)

Ma'assalamah/illal liqa' (Selamat tinggal. Tataaaaa hehehe)

Kam umruka? (Umur berapa?)

Q: Sobahul ful. 
A: Sobahus surrur
Dua  dua ni untuk selamat pagi.

Tusbihu alal khair (Selamat malam)

Min aina anta? (dari mana?)

Asy kurukum/syukran li musa'adatik (Terima kasih)
Nak mudah, selalu kita dengar tu je. SYUKRAN. Pun boleh :)

Hasanan (baiklah)
Macam kalau orang mesia kata "ok"

La', khoto' (Tak, salah tu)

Anta ta'rif au la'? (tahu ke tidak?)

Anta zakiun (Awak pandai)

At taarif? (Awak tahu?)

Kifu (Berhenti)
orang sekarang selalu kata "STOPPPPPPP" Haaa cenggitu lah hoho

Wa ana kazalik (Saya pun macam tu)
Cth macam orang kata "ala aku tak selalu makan malam lah" pastu kita jawab "ha aku pun sama jugak macam kau" :D

La syaik (takde apa apa)

Ana nasit (saya lupada)

In tazir lahzah (kejap, tunggu sekejap)

La aqdar (saya tak boleh)
Engkorang kalau kawan ajak gi keluar teman shooping pastu tak boleh sebab ada hal engkorang cakap "Sorry tak boleh ah we" Haa elok guna la aqdar. Asiif :3

Bi sur'ah (Cepat!!!)

Jamilatun jiddan (cantik sangat)
Sesuai bila cakap dekat perempuan yang cantik.

Marid (sakit)

Ana farhan jiddan (saya gembira sangat)

Ana khaif jiddan (Saya takut sangat)

Ana syab'an (Saya lapar)

Ana jau'an (saya kenyang)

Ihda' (tenang)
Haa ni kalau engkorang tak tahu nama apa gue letak di twider ihda' tu kan. Ni lah maksudnya :D

Hal haza sohih? (Betul ke ni?)
Macam tak pasti, ragu ragu pastu tanya betul ke bohong? Haha macam tu lah.

Mumti'un jiddan (menarik sesangat)
Macam sesuatu yang sangat interesting atau attractive (benda especially) ha boleh lah.

Isbir (Sabar lah)

Jarrib (Usaha/cuba)

Uridu an azhab (Saya nak pergi.....)
Cth macam nak minta izin nak keluar rumah. Boleh lah cakap dengan makpak engkorang macam ni hoho.

Ok try lah! best kan? Macam menarik kan? Haa best sangat-sangat lebih-lebih lagi kita bercommunicate dengan orang yang dah memang power cakap arab. Fuh boleh ternganga. hehehehehehe (cerita berdasarkan pengalaman) :b

Ok. Doakan saya sentiasa selamat di sini. bebudak Mesia jangan lupa terus istiqamah dalam berubah. Yow anak-anak. Muah muah.

Wallahu a'alam//