Satu, dua, tiga. Okay jum start dari awal.

Dua tiga orang. Aku kau & dia. Kita duduk borak sama sama. Ingat tak? (Buka diari dulu)
Sorang bertudung labuh. Sorang free hair. Lagi sorang bertudung tapi baju lengan pendek.

Tengah gelak-gelak masa tu.
Tiba tiba aku senyap.

Asal senyap weh?

Takde apa. Saja.

Kau nak balik dah ke?

Tak ada lah. Aku rasa macam diri aku ni belum cukup.

Apa benda kau merepek? Kau ada problem ke? Share lah weh. Kita kawan kan. Takyah berahsia sangat.

Tak ah. Aku cuma risau je.

Tiba-tiba yang ketiga mencelah. Terlalu emosi lah tu tengok aku macam tu.
Pehal kau weh? Lek ah. Cerita slow-slow. Asal?

Hmm susah nak cakap.

Apa benda yang susah? (dua-dua menaikkan suara)

Dalam hati 'nak tak nak, aku kena cakap jugak dekat diorang.'
Hmmm camni. Aku... Aku risau pasal kita semua.

*Diorang tak faham. Dan semakin 'bengkek'*

Ya Allah. Asal ni weh? Cerita sekarang. Mana tahu kitorang boleh tolong.

*sigh*
Hmm aku rasa diri kita semua yang kena tolong diri kita sendiri.
(Aku tahu korang tak faham)

Mereka berdua masih geram. Nak marah. Aku tahu. Diorang tak puas hati. Sebab diorang tak tahu apa yang aku nak cakap.
'Senang lah korang cakap. Aku nak nangis sekarang je rasanya. (dalam hati. Merenung mata dua-dua sahabat.)'

Please ah weh. Kau nak cerita ke tak nak? kalau tak nak cerita takyah drama macam ni ah weh. Adoi hilang mood terus aku petang-petang ni.

Tiba-tiba aku bersuara, penat aku berdiam.
Weh korang.

Hah apa apa??

Korang pernah rasa malu tak dengan diri sendiri?

*gelak*
Malu? Buat apa nak malu seh. Bangga kut aku dengan diri aku.
Aku tak malu sebab aku jadi diri aku sendiri. Lek ah weh. Pahal ni? Kau malu pasal apa?

Aku malu dengan budak perempuan sekarang.

Mereka senyap. 
Sorang  mula nyorokkan tangan di celah kaki.
Sorang mula betulkan rambut yang hitam pekat. Cantik. Tapi sayang tak terjaga aurat. hmm

Lagi sekali air mata keluar.
Aku rasa. Korang dapat rasa apa aku rasa sekarang ni kan?

Diam. Dua dua diam.
Aku tahu diorang dah start faham apa aku cuba maksudkan.

Hmm wehhh.

Ya?

Malu aku weh.
Haah. Aku pun malu. Malu seh dengan kau.

Kenapa pula?

Tengok kau dengan kitorang. Jauh beza lah kau tahu tak. Hmm macam tak layak je kitorang kawan dengan kau. Aku rasa jauh sangat dengan kau sekarang.

Hey. Tak elok cakap macam tu. Aku nak kawan dengan korang. 
*senyum. dalam hati Allah je tahu betapa sayangnya aku dekat mereka berdua*

Tapi weh...
Kau tengok kitorang. Tak pakai tudung. 
Sorang lagi mencelah.
Tengok ah aku. Tudung tapi baju lengan pendek. Malu lah weh.

Dua-dua cuba bangun dari tempat kitorang duduk. Nak balik. Gaya macam hampa.
Aku sempat tarik tangan diorang.
Alhamdulillah nasib baik sempat. Allah izinkan lah tu.

Sabar korang sabar.

*duduk balik*
*masing masing tunduk*
Aku cuba naikkan dagu masing-masing.
Sungguh, dapat rasa waktu tu ukhuwah kerana Allah sangat indah.

Jangan lah sedih. 
Allah ada.
Sempat lagi ni.
Aku sayang korang.
Aku taknak tengok kawan aku masuk gaung.
Taknak.
Aku percaya korang boleh.
Cuba lah.

Masing-masing masih tunduk.
Dalam hati berkata 'Ya Allah, ampunkan aku kalau aku dah kecilkan hati kawan-kawan aku.'

Korang.... (sambil pengang tangan mereka berdua)

hmm ya.

Allah sayang korang. Allah sayang aku. Allah sayang kita.
Dulu aku pun macam ni.
 Jangan malu dengan aku. 
Malu dengan Allah.
Kalau korang cuba, mesti Allah tolong. 
Mungkin hidayah sampai ke aku lebih awal sikit.
Lepas ni korang pulak lah. 
*cuba ceriakan keadaan, bercakap sambil gelak-gelak manja dengan kawan*

Diorang masih senyap. membisu. Aku takut aku dah buat diorang kecik hati.
Tapi tak apa lah. Ni kebaikan untuk aku dengan diorang.

(dua-dua panggil nama aku...)
Kau tolong kitorang boleh?

Boleh. Boleh sangat sangat.

Tolong kitorang jadi macam kau. hmph

Macam aku? Aku masih hina. Kalau boleh kita sama sama jadi yang lebih baik. Ya?

Okay. Hmm tolong kay? Kitorang tak tahu apa apa serious.

Bukan tak tahu apa apa lah sayang, belum tahu. (cuba sedapkan hati)

Hmm serious aku malu sangat. Aku rasa dah sampai masa aku nak berubah. Aku pernah juga rasa nak berubah tapi selalu tak jadi, sebab takde orang nak tolong. Mak bapak aku mana kisah.

Sorang lagi pulak. Tarik lengan baju aku.
Aku pun. Tolong aku jugak tau. Aku lagi teruk bertudung tapi lengan pendek. Serupa takyah pakai kan? Hmm *tunduk*

Aku nampak air mata dia mengalir terkena seluar track suit dia. Terus aku angguk.
Ya ya InshaaAllah. Kita sama sama okay? (pandang sorang. Pandang sorang lagi)
*senyum*
Dalam hati, Allah yang tahu gembiranya aku time tu.

Okay jum lah kita balik. Dah petang sangat ni.
Nanti balik. Mandi, lepastu siap-siap solat maghrib tau.
Kena sempurnakan solat dulu. Lepastu baru buat yang lain.
(Tarik tangan diorang. Bangun.)

Peluk erat. Ukhuwah fillah masyaaAllah sangat terasa.

Dah dah jum jum. Hati-hati balik tau. Apa apa text aku ok. Sayang korang. 
(Mula membuka langkah. Masing-masing beredar. Dalam hati 'korang lupa beri salam. Assalamulaikum')



Kini. Kitorang still berkawan. Still contact through whatsapp. Masing-masing sedang berhijrah. 
Alhamdulillah. Semuanya bertudung labuh, menjaga hak kami sebagai wanita muslimah. 

'Comel-comel belaka muslimah ni sebenarnya'

Senyum pada diri. Simpan balik gambar-gambar lama bersama kawan. Selit dalam diari. Tutup diari. Bangun dari meja study. Ambil wudhuk. 
Aku qiamullail dulu. Pujuk diri jangan malas. 

Ingat sahabat, bukan mudah nak nasihat kawan. Lagi lagi kawan baik. Susah sangat. Takut mereka kecil hati. Tapi inshaaAllah, berkat ketabahan. Keyakinan terhadap dakwah, kita akan berjaya pujuk. 

Bila orang kata macam ni.
Assalamualaikum Ustazah (walhal kita bukan ustazah).

Kita jawab macam ni.
Waalaikumussalam warahmatullah, InshaaAllah. Kau bila lagi?

Dia pasti akan menjawab.
InshaaAllah juga.

Cuba lah :)

Salam sayang, Cik Eha. 
Wallahu a'alam//