"Aku lelaki. Kau perempuan tahu apa?"

Assalamualaikum pendosa dunia.
Cerita ni. Berdasarkan pengalaman seorang akhi. Saja kongsi. Baca lah.

Satu hari tu.
Aku solat zuhur di surau dekat sebuah shopping mall. Aku beli powerbank masa tu. Nama shopping mall tu, rahsia.

Aku nak cepat. Sebab haritu aku ada hal. Hajat nak cari powerbank, terus gerak. Tapi time tengah belek2 tu dah masuk waktu zuhur. 

Lepas zuhur dalam pukul 3 macam tu ada event dekat Pusat Islam negeri. Mana boleh lambat ohhhhhh aku ada bukak booth sana.

So, aku pun macam tergesa-gesa lah jugak. Maksud aku, malas nak tangguh-tangguh. Aku bukan musafir boleh jamak solat. So solat je lah dalam surau tu oleh sebab waktu zuhur tu kan pendek :)

Ambil wudhuk. Solat. Wirid. Doa. Lipat sejadah. Aku solat macam tak khusyuk sangat sebab.....

Ada suara terngiang-ngiang dari belakang (saf wanita)

'Allahu, sedapnya suaraaaaaaaaa'
Hati aku berbisik.

Aku dengar perempuan mengaji. Dengar macam bacaan mathurat. Tapi tarannum dia..... Allahuakbar sungguh aku tak tipu memang indah. Lenggang lenggok tali kecapi. 
Err kalau tak kuat iman boleh goyah bro. Dengar macam ramai yang baca cuma yang kuat tu yang ketara lah. 

Aku pun macam tergerak hati nak selak langsir yang menjadi penghadang dan pembahagi antara saf muslimin dan muslimat (sebenarnya gatal nak tengok. Lelaki kan) 
Haih.

Mula lah aku selak sikit kain langsir tu.
Dup dap dup dap.
Bila aku bukak. Aku intip lah. Apa lagi. Sebelah mata je lah. Haha.

MasyaAllah. 
Mana satu ukhti tu? Ternganga. Terbeliak mata aku.
Alah..... (gaya hampa. Melepas. Kenapa eh? kenapa?)

Sebab........
Kat situ yang ramai ramai tu semua niqabis.
Sungguh aku kagum (sebagai lelaki)
Semuanya sedang khusyuk. Fuh respect.
Time time zuhur ni orang qailullah. Mereka bertadarus.
Hebat. Aku pun tak macam tu.

Aku pun apa lagi.
5 jari singgah kat dada.

'Sabar bro. Ini dugaan dan godaan dunia.'

Peh. Betul-betul menguji nafsu seorang lelaki yang gagah perkasa macam aku. (gelaksendiri)
So, ada pengajaran yang aku dapat.
Omputih kata "Learn from experience"

Pertama.
Kenapa perempuan tak boleh keluar suara kuat-kuat macam lelaki? Contohnya engkorang nak jadi penyanyi. Kenapa? Sebab suara engkorang tu aurat. Kenapa aurat? Sebab sekali engkorang 'dedah' aurat, kesan pendedahan tu menyebabkan lelaki 'sengsara' menanggung derita. Perit boh.

Kedua.
Memang. Betul lah. Sungguh yang berniqab tu memang indah. Aku sendiri tertarik dengan niqabis walaupun aku tak tau camane rupa diorang semua. Gelap putih tu belakang cerita. Pedehal.
Cuma aku boleh cakap, niqabis sangat terjaga bila berhijab muka dan tubuhnya. At least, kalau dia belum baik atau solehah sepenuhnya, dengan berniqab lah diorang cuba menjaga hak sebagai wanita Islam. 
Yeah. Salute.

So untuk lelaki luar sana. Korang jaga lah iman korang bebaik. Takyah lah nak miang sangat macam aku.(Gelak besar tak tahan dah sebab aku ni gatal sangat)
Better jaga diri untuk isteri nanti. Hoho yang engkorang 'bakal zauj bakal zaujah' tu. Haha macam desperate nak kahwin je budak budak sekarang. K dah selak-selak sikit diri sendiri. Tengok mana yang kurang dibaik pulih ye anak anak.

Dan.... Aku terlambat 15 minit ke event tu. Tak kena marah. Macam happy sikit masa tu. (Tahan gelak)


Fyi, cerita ni dicerita semula oleh seorang akhi kepada aku.
Pengalaman dia, dia kongsi. Kemudian aku rasa macam menarik untuk dibuat entry.
Aku tulis semula kasi kongsi. Buat macam cerpen sikit huhu.
Yang baik datang dari Allah. Yang buruk datangnya dari khilaf sendiri.

Wallahu a'alam//